Fizik Tedavi Bölümünde Kullanılan Cihazlar

Fizik tedavi bölümünde birçok cihaz kullanılmaktadır. Bu cihazlar yardımıyla bireyin fonksiyonel kapasitesini artırmak, özürlülüğü önlemek ve iyileştirmek, bireyin günlük yaşamda bağımsız duruma gelmesini sağlamak ve yaşam kalitesini arttırmak amaçlanır. Bununla birlikte her cihazın farklı bir işlevi vardır. Bu işlevleri cihaz isimleri ile birlikte sizler için sıraladık:

Sıcak paketler (hot pack)

İçinde silikat jeli olan su sızdırmaz kumaş torbalardır. Daha yüzeysel dokuların ısınmasını sağlar. İçinde su kaynayan kazanlar içinde ısıtılarak ve havluya sarılarak bölgesel kullanılırlar. Boyun bel gibi bölgeler için özel ya da değişik ebatlarda standart ölçülerdedir. Genelde dilim (8-10 dilim) şeklinde ifade edilirler.

Soğuk paketler (cold pack)

Özellikle spor yaralanmalarında özel olarak imal edilmiş, plastik torbalar şeklinde bulunurlar. Kullanırken direk olarak tene temas ettirilmemeli bir bez içerisine sarılarak kullanılmalıdırlar.

Infraruj (Kızılötesi)

Kızılötesi ışınlar, ağrıyı azaltmak, yüzeysel ısı artışı ve kas gevşemesini sağlamak amacıyla kullanılır.

Ultrasound Cihazı

Vücut dokularına yüksek frekanslı ses dalgaları göndererek derin dokularda ısı artışı sağlar. Bu sayede o bölgedeki damarlarda genişleme, metabolizmada hızlanma gibi etkiler oluşur.

Tens

Elektrotlar yardımıyla ağrılı bölgeye ya da belirli bir dermatomal alana verilen özel bir elektrik akımıdır. Çeşitli tipleri vardır. Hastanelerde büyük demirbaş cihazlar halinde olabileceği gibi evlerde kullanılabilen küçük boyları da vardır.

Vakum interferens

Ağrı tedavisi, romatizmal hastalıklar, bel ve boyun fıtıkları, kas rahatsızlıklarında yaygın kullanımı vardır. Bu yöntemde hem vakum hem de özel akım uygulanır. Hastalıklı bölgede kan dolaşımını arttırır. Bu sayede iyileştirici etki elde edilir.

Elektriksel stimülasyon

Yüz felçleri tedavisinde felç olmuş yüz kaslarını uyararak kas erimesini önlemek ve iyileştirmeyi hızlandırmaya yardımcı olur. Elektrik akımları kullanarak hastaları zayıf kaslarının yeniden eski gücüne kavuşması için yapılan tedavilerdir.

Parafin

El artrozunda-romatizma, diğer el ve bilek bölgesi rahatsızlıklarında yüzeysel ısıtıcı olarak ağrının azaltılmasına yardımcı olur.

Pnömatik kompresyon cihazı

Varis, venöz yetmezlik ve lenfödemde, kol ve bacaklardaki ödemi geriletmek için kullanılan aralıklı basınç tedavisidir.

ESWT Cihazı

ESWT, vücut dışında oluşturulan şok (basınç) dalgalarının çelik başlı bir aplikatör yardımı ile vücudun istenilen bölgesine odaklanmasına dayanan, girişimsel olmayan yeni bir tedavi şeklidir. Ağrısız olan ve anestezi gerektirmeyen bu uygulamada; hastalar ayaktan tedavi alarak seanslardan sonra günlük işlerine devam edebilirler.

MR Linac

Günümüzde kanser tedavilerinde önemli gelişmeler yaşanıyor. En önemli gelişmelerin yaşandığı bölümlerden biri de Radyasyon Onkolojisi. …